جمعه بیستم دسامبر

دیدیم چطور همه منتظزند به بینند بر سر این خانم گینزبرگ چه میآید. البته لازم نیست او از دنیا برود تا دو حزب بجان هم بیفتند، حیر! خیلی احتمال دارد که او تا سالها زنده بماند ولی نتواند و نخواهد مسئولیت عظیم فعلی را روی دوشش نگهدارد. اینها همه دست خداست (یا طبیعت یا شانس و اقبال) و تا اینکه خبری از جائی برسد ما مجبوریم اینجا را با مطالب گذشته زنده نگهداریم. روز 28 اکتبر 2008 نوشته ای با عنوان "دادگاه عالی و تعادل ناپایدار" داشتم که خلاصه اش در زیر میآید:

روز جمعه نوشتم که خیلی از احکام دادگاه عالی آمریکا با اکثریت ناچیز یعنی با رای پنج به چهار صادر می گردد و این نکته باعث چند نتیجه گیری میشود. اول اینکه این نه نفر مشابه با کل جمعیت کشور یک طیف وسیعی از لیبرال گرفته تا محافظه کار را می پوشاند. دوم اینکه دعوا هائی که از این دادگاه سر در میآورند معمولا "خاکستری" رنگند و نه سیاه یا سفید . من وقتی به ساختار این دادگاه نگاه میکنم بیاد درس فیزیک دهها سال پیش خود می افتم که تعادل یک سیستم را به دو نوع تقسیم میکرد. تعادل پایدار مانند یک آونگی میباشد که در نقطه پائین خود قرار دارد و هر گاه انگشتی بآن بزنیم پس از نوساناتی چند باز بحالت اولیه س خود برمیگردد. ولی اگر این آونگ را یک جوری در آن نقطه بالا ساکن کنیم، تعادلش ناپایدار است چون با کوچکترین تلنگری آنجا را ترک میکند!
لابد حالا میخواهید بدانید این درس فیزیک چه ربطی به دادگاه عالی دارد، بله؟! ربطش اینست که این اکثریت پنج به چهار یک چیز خیلی ناپایداری است چون چهار نفر از اینها کم وبیش لیبرال هستند و چهار نفرشان کم و بیش محافظه کار. و آن یکنفر باقیمانده میانه رو است که بسته به اینکه موضوع چه باشد گاهی به اینطرف رای میدهد و گاهی به آنطرف!

اگر باین سالهای اخیر نگاه کنیم می بینیم که این تعادل ناپایدار پنج به چهار ادامه داشته. در زمان اوباما یک کمی بنفع لیبرالها تمام شد ولی حالا باز کمی برگشته بنفع محافظه کاران. و اینست "رسم سرای درشت"

دادگاه ,چهار ,تعادل ,عالی ,اینکه ,محافظه ,دادگاه عالی ,عالی آمریکا ,تعادل ناپایدار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مجله‌ی گردشگری فرای ذهن اس ام اس سیتی , اس ام اس عاشقانه , اس ام اس خنده دار ,اسمس ,اس ام اس جدید , اس ام اس سرکاری , جوک , آهنگ های پیشواز دانستی های حوزه املاک چاردیواری خرید و فروش آموزگار کوشا - مرجع مطالب آموزشی برای دانش آموزان